Wat vind je van mij?

Wat vind je van mij? Dit is in mijn ogen een zeer belangrijke vraag. Klopt mijn zelfbeeld met het beeld hoe een ander naar me kijkt?

Functioneringsgesprek

Toen ik in loondienst werkte, had ik jaarlijks een functioneringsgesprek. Om dit gesprek goed voor te bereiden werd ook feedback gevraagd aan collega’s zodat er een compleet beeld ontstond. Als zelfstandig ondernemer ligt dit anders. Je hebt over het algemeen geen jaarlijkse functioneringsgesprekken. Natuurlijk zijn er gesprekken over de inhoud van je werk en worden er zaken besproken als er iets niet goed gaat of beter kan, maar over je persoonlijk eigenschappen, kennis, talenten, vaardigheden, valkuilen of ontwikkelingsmogelijkheden gaat het niet snel. Toch is dit iets wat ik wel erg belangrijk vind. Niet omdat ik niet weet waar ik goed in ben of wat ik als mijn valkuilen zie, maar is dit ook het beeld wat een ander van mij heeft?

Van harte aanbevolen!

Als een opdracht wordt beëindigd of al wat langer loopt, heb ik mezelf aangeleerd om naar een review te vragen. Dit is natuurlijk hartstikke mooi en waardevol, deels omdat je weet hoe iemand terugkijkt op de samenwerking, maar ook om te gebruiken op je website of Social media. Voor potentiële opdrachtgevers is het fijn om te lezen wat de kracht van iemand is. Zo stopte recent de procesregisseur van het projectteam RES Arnhem – Nijmegen en heb ik haar om een review gevraagd. Dit is wat ik daarop heb ontvangen:

“Snel, opgewekt en betrokken. De regionale energiestrategie Groene Metropoolregio is een samenwerking tussen 16 gemeenten, 3 waterschappen, provincie en netbeheerder en kent vele betrokken regionale belanghebbenden. Zo’n complexe samenwerking is niet mogelijk zonder een goede procesondersteuner. Ik was anderhalf jaar procesregisseur van deze RES en Laurien was voor mij onmisbaar. Zij regelde bestuurlijke en ambtelijke afspraken en regionale bijeenkomsten. Ondersteunde in de planning en trok aan de bel wanneer dat nodig was. Zorgde voor de stukkenstroom en plaatste content op de website. En nog veel meer. Altijd snel, opgewekt en betrokken. Een appje naar Laurien leidt altijd tot een adequate reactie. En altijd is er haar reikende hand naar teamleden om te ondersteunen. Daar wordt iedere samenwerking beter van.”

Ik ben hier natuurlijk heel erg blij mee en herken mezelf hier ook in. Maar kritische punten zie je hier natuurlijk niet snel in terug. En iedereen heeft iets waar aan kan worden gewerkt. Niemand is perfect.

Feedback vragen

Ik heb me daarom voorgenomen om jaarlijks om feedback te vragen bij opdrachtgevers waar ik langer dan 3 maanden mee samenwerk. Ik heb hier 4 vragen voor gekozen en leg deze voor aan 3 personen waar ik intensief mee samenwerk. Dit zijn de 4 vragen die ik stel:

  1. Welke persoonlijke eigenschappen van mij waardeer je het meest?
  2. Welke kennis, talenten en vaardigheden waardeer je het meest?
  3. Wat denk je dat voor mij valkuilen zijn waar ik op moet letten?
  4. Waarin zie je ontwikkelingsmogelijkheden voor mij?

Dit jaar is het eerste jaar dat ik dit ga doen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties en kijk uit naar de waardevolle feedback. Ik denk dat dit een mooie manier is om stil te staan bij mijn ontwikkeling.
Ik heb hiervoor een formulier aangemaakt via Microsoft Forms waarin de feedbackgever de vragen kan beantwoorden, en indien hij of zij daar behoefte aan heeft, een e-mailadres achterlaten voor een gesprek naar aanleiding van het invullen.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en hoe jullie dit aanpakken. Heb je tips? Neem vooral contact met me op via info@lhba.nl 

Kijk je ernaar uit om jouw omzet te verhogen en de werkdruk te verlagen?

Ik plan graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek met je in om de mogelijkheden te bespreken.